Forma výuky: kontaktní,
cvičení (účast 100%), samostatné
studium
Obsah výuky: Transformace souřadnic v rovině a v
prostoru, výpočet volného
polárního stanoviska podle
metody nejmenších čtverců,
přesnost bodu určeného
protínáním (kovarianční
matice souřadnic, střední elipsa chyb), vliv chyby z centrace přístroje a cílových značek
na
měřený vodorovný směr, úhel a
délku
Cíle výuky: Seznámit se teoreticky a
uplatnit v praxi: 1. Transformaci souřadnic, 2.
Řešení volného
polárního stanoviska a polygonového pořadu, 3. Úvahy o
přesnosti úloh protínání
při rozborech přesnosti.
PROGRAM
PŘEDNÁŠEK
Datum | Týden |
Název
|
17.2.2025 | 1 |
Transformace souřadnic
|
24.2.2025 | 2 | |
3.3.2025 | 3 | |
10.3.2025 | 4 | Volné polární stanovisko |
17.3.2025 | 5 | |
24.3.2025 |
6 | Chybový model úloh protínání |
31.3.2025 |
7 |
|
7.4.2025 | 8 | |
14.4.2025 | 9 | |
28.4.2025 | 10 | Transformace souřadnic |
5.5.2025 | 11 |
Střední elipsa chyb a křivka střední chyby |
12.5.2025 | 12 |
155VYMK |
Studijní materiály: Křovákovo zobrazení (souhrn vzorců) zde , DKM (k.ú. Dejvice) zde
Zadání úloh a podmínky pro udělení zápočtu zde
Elektronická evidence docházky a úloh zde
Literatura (skripta, odborné články)
[1] Skořepa, Z. - LÍNKOVÁ, L.: GEODÉZIE 4. Praha, ČVUT 2023. [skripta]
[2] DUŠEK, R. - VLASÁK, J.: GEODÉZIE 40 (Příklady a návody na cvičení). Praha, ČVUT 1998.
[3] Skořepa, Z.: Podobnostní a shodnostní transformace. Geodetický a kartografický obzor, 2006, roč. 52, č. 2.
[4] SKOŘEPA, Z. - ŠOLC, J.: Izočáry pro střední chybu souřadnicovou. Geodetický a kartografický obzor, 2005, roč. 51, č. 8.
[5] DUŠEK, R. - SKOŘEPA, Z.: Střední chyba ve všech směrech. Geodetický a kartografický obzor, 2010, roč. 56, č. 1.
[6] ŠTONER, M. - PAVELKA, K.: Lineární prostorová transformace. Geodetický a kartografický obzor, 2001, roč. 47, č. 5.
[7] SKOŘEPA, Z. - MICHAL, O.: Vliv chyby z centrace na polární ... . Geodetický a kartografický obzor, 2017, roč. 63, č. 2.